Passend onderwijs

Reactie

Naam REaCtys (F.E.M. Meinardi-Stravers)
Plaats Baarn
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het wetsontwerp is slecht. Er zijn zieke leerlingen die een indicatie cluster 3 nodig hebben. Scholen weten niets van de impact van de ziekte op het cognitief functioneren van deze leerlingen. Wat doet een chemokuur? Wat zijn de gevolgen?
Een ambulante begeleider geeft scholen informatie. Overlegt met de ouders en overlegt in de eerste plaats met de zieke leerling en probeert het onderwijs vanuit de rugzakgelden voor de leerling te regelen. De school kan niet alle expertise in huis hebben van alle ziektebeelden. Deze slechte wetgeving doet zieke leerlingen en hun ouders te kort. Deze leerlingen hebben niet om het label van kanker gevraagd. Voor 2003 bestond er geen regeling voor zieke leerlingen. Nu wel. Nu kan de ambulant begeleider samen met de school zorgen voor een eindexamen van een leerling bijvoorbeeld op het gymnasium. De leerling mag er twee jaar overdoen. Mijn leerlin heeft CF. Zij wordt zieker maar zij gaat haar examen gymnasium halen en een diploma geeft perspectief. De ouders hebben al veel zorgen om hun zieke kind. Zij kunnen hun energie alleen in hun kind steken en zijn zo blij dat de ambulante begeleider het onderwijs voor hun kind regelt. Het is onbegrijpelijk dat onze minister REC 3 opheft. Heel veel expertise zal verloren gaan en veel leerlingen komen thuis te zitten en behalen straks geen diploma en kosten daarna veel meer geld.