Passend onderwijs
Reactie
Naam | basisschool De Geldershof (j brattinga) |
---|---|
Plaats | Lent |
Datum | 12 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben schoolleider van een basisschool in Nijmegen.
Mijn suggesties ter verbetering van het wetsvoorstel zijn:
a. Een drastische stelselwijziging doorvoeren niet gepaard laten gaan met een drastische bezuiniging. De bezuiniging verhindert draagvlak en daarmee de kans op een succesvolle doorviering van de stelselwijziging.
b. Goed functionerende samenwerkingsverbanden in stand houden. In Nijmegen werkt het samenwerkingsverband reeds intensief samen met gemeente en zorginstellingen. De samenwerking krijgt vorm in de brede Zorg Advies Teams op wijkniveau. Het Zorg Advies Team heeft een plaats gekregen in het Centrum voor Jeugd en Gezin in Nijmegen Noord en de wijk Hatert (pilots), waarbij onderwijs en zorg elkaar steeds beter weten te vinden. Deze ZAT's zouden in het nieuwe stelsel een belangrijke rol kunnen vervullen in het toewijzen van middelen (wat ze nu al doen in het voortraject naar het aanvragen van een rugzak). Het zou zonde zijn van tijd en geld om deze goed functionerende organen te vervangen door een ander ingedeel samenwerkingsverband.
vormen de ZAT’s een essentieel onderdeel van de één-loket-gedachte van passend onderwijs. Het ZAT is het schakelpunt tussen scholen, samenwerkingsverbanden, speciaal onderwijs en zorgpartners voor het inzetten van passende onderwijs-(zorg)arrangementen. Zij genereren handelingsadviezen die de scholen helpen de ambities met betrekking tot passend onderwijs waar te maken en vormen de structurele verbinding naar de partners die de noodzakelijke verbreding en verdieping van de zorg kunnen bieden. Naast de bijdragen die ZAT’s kunnen leveren aan het activeren van snelle en goede hulp aan jeugdigen en aan de vergroting van het handelingsrepertoire van leerkrachten, vervullen zij nog een andere belangrijke rol. De ZAT’s vormen immers de schakel van de onderwijs-zorgstructuur met andere lokale zorgstructuren, zoals het centrum voor jeugd & gezin, de veiligheidsnetwerken en de verwijsindex risicokinderen.