Passend onderwijs

Reactie

Naam Taalbrug (FM Verwegen)
Plaats Eindhoven
Datum 28 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als leerkracht van een cluster 2 school maak ik me ernstig zorgen om de juiste leeromgeving en expetise die met de voorgenomen bezuinigingen in gevaar komt. In de regio Eindhoven neemt het aantal kinderen met de diagnose ass dramatisch toe. De oorzaak ligt niet aan het onjuist labellen van deze kinderen, maar aan de toename van het aantal van deze kinderen. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat er in deze omgeving veel ouders met een technische achtergrond wonen. Wetenschappelijk blijkt dit van invloed te zijn op deze beperking. Een van de 4 kwalitatieve beperkingen bij kinderen met ass is de communicatie. Begrijpelijk zien we dus een toename van deze problematiek binnen cluster 2 onderwijs. Deze kinderen hebben behalve hulp bij het aanleren van communicatieve vaardigheden, ook een leeromgeving nodig met voorwaarden, zoals veel individuele begeleiding, prikkelarme leeromgeving, veel fysieke ruimte en duidelijkheid en voorspelbaarheid. Ook dan nog is het een hele opgave om de dag goed door te komen en tot leren te komen. Ze kunnen niet wachten, in een groep fungeren of zich in een ander verplaatsen. Ook kinderen met esm zijn een kwetsbare groep die vragen om een speciale leeromgeving en mensen met expetise. Problemen met communicatie is een ingrijpende handicap. Hoe gaat een leerkracht een kind wat stottert de tijd geven, terwijl een autistisch kind niet kan wachten en dat in een klas met kinderen. Daarbij helpt de cursus voor de leerkracht echt niet. Plus waar gaat die leerkracht, ook daar nog de tijd vandaan halen.We vragen een kind in een rollstoel ook niet om op te staan en te gaan lopen. Blijf af van de kennis en de door al de jaren opgebouwde leeromgeving van het cluster 2 kind. Er is zo hard gewerkt en de kinderen doen niet moeilijk, maar hebben het moeilijk. Ontneem ze de mogelijkheid niet om te mogen leren.