Passend onderwijs
Reactie
Naam | Mevrouw S.R. Fridsma |
---|---|
Plaats | Marum |
Datum | 8 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ouders maken zich ernstige zorgen over de constatering dat de helft van de docenten in het regulier onderwijs niet in staat is het onderwijsaanbod af te stemmen op leerlingen met een zorgvraag. Voorkom dat het regulier onderwijs geen gebruik kan maken van de kennis en expertise die aanwezig is binnen de instellingen van het cluster 2 onderwijs ten behoeve van dove, doofblinde, ernstig slechthorende leerlingen en leerlingen met taalspraakstoornissen.
Vanaf augustus 2012 sneeuwt een groot aantal dove, doofblinde, ernstig slechthorende kinderen en kinderen met taalspraakstoornissen onder binnen het regulier onderwijs omdat ze niet meer de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen krijgen. Ouders denken dat het reguliere onderwijs nooit in staat zal zijn deze gespecialiseerde vorm van onderwijs te verzorgen. Daarom vinden wij het belangrijk dat cluster 2 onderwijs voor onze kinderen behouden blijft.
Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte van onze kinderen goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.
Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen reguliere scholen met betrekking tot de zorg voor leerlingen met een beperking in communicatie en taal. De ambulant begeleiders vanuit het cluster 2 onderwijs overbruggen die kloof. Ouders maken zich ernstig zorgen wie er straks voor hun kind gaat zorgen, wie kan de verantwoordelijkheid nemen voor de specifieke communicatie die voorwaardelijk is voor deze kinderen met beperkingen in communicatie en taal?
Ons kind met een ernstige taalspraakstoornis kan straks de begeleiding die zij/hij nodig heeft in het regulier onderwijs niet meer krijgen. Daardoor bestaat er een reëel effect dat zij/hij sneller instroomt in het speciaal onderwijs dan wel langer op de cluster 2 school blijft. Dat willen wij niet!
-ouders van een kind met een ernstig spraak-taal stoornis en PDD NOS