Passend onderwijs

Reactie

Naam Mytylschool Roosendaal (B Schapendonk)
Plaats Roosendaal
Datum 14 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als leerkracht binnen het speciaal onderwijs, maar vooral als ambulant begeleider REC3 (verbonden aan mytylschool Roosendaal) maak ik mij grote zorgen over de voorgenomen bezuinigingen m.b.t. het passend onderwijs en speciaal onderwijs.
Deze bezuinigingen komen ten laste van een kwetsbare doelgroep, de leerlingen in het speciaal onderwijs. Goed onderwijs aan een groot deel van deze leerlingen komt onder grote druk te staan.
De stap naar passend onderwijs, meer leerlingen met beperkingen op een goede manier laten deelnemen aan het regulier onderwijs, wordt ook afgesneden door deze bezuinigingen. De begeleiding aan deze leerlingen, maar zeker ook aan de scholen om het onderwijs mogelijk te maken, komt op de tocht te staan of zal vervallen, waardoor juist deze leerlingen niet meer voldoende op de reguliere school begeleid kunnen worden, met uitval als gevolg. Waar zullen deze leerlingen weer een plaats in het onderwijs, en later in de maatschappij kunnen vinden?
Ook het banenverlies en daardoor verlies van expertise voor de begeleiding van deze leerlingen, welke gepaard gaat met deze bezuinigingen, is reden tot grote zorg.

De voorgenomen bezuinigingen lijken niet ingegeven door een visie op (speciaal en passend) onderwijs, maar slechts door financiële argumenten.

Start door eerst een onderbouwde en lange termijn visie op te stellen, m.b.t. het onderwijs in het algemeen en onderwijs voor deze kwetsbare leerlingen in het bijzonder, en pas daarna tot mogelijke bezuinigingen te komen en niet met de botte bijl te snijden.

Laat deze groep leerlingen niet verdrinken in een uitgekleed onderwijs, maar geef ze blijvende kansen in onze maatschappij.
Geef ook de leerkrachten en docenten de kans om deze leerlingen op een goede wijze te begeleiden. Afbraak van expertise, beperking van begeleidingsmogelijkheden, vergroting van de klassen en daarmee gepaard gaande verdichting van problematiek in de leerlingbegeleiding en onderwijs zal op termijn zeer nadelig zijn voor de onderwijskwaliteit, maar op lange termijn zal dit waarschijnlijk zelfs een duurdere ingreep blijken te zijn.