Passend onderwijs

Reactie

Naam REaCtys (Hr. A. de Mol)
Plaats Baarn
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Een relatief korte tijd geleden zijn de REC's opgericht. Met elkaar hebben we deze expertisecentra vorm en inhoud gegeven.
De ambulant begeleiders zijn grotendeels afkomstig uit het speciaal onderwijs en bezitten de expertise om de vertaalslag te maken ten behoeve van de speciale kinderen in het regulier onderwijs. Dat gaat dus verder dan het enkel binnenbrengen van de "speciale" methodes en handelingsadviezen die in het SO gebruikt worden.

Er worden 6000 ambulant begeleiders en andere medewerkers van de REC's overtollig verklaard. Afgezien dat een dergelijke benadering absoluut groot onrecht doet aan de functie van AB'er en de expertise van alle REC-betrokkenen, wordt met dit besluit álle opgebouwde expertise met één pennenstreep verwijderd. Kortzichtig en op termijn ook financieel gezien heel duur.
De expertise die er is wordt overboord gezet, terwijl de minister aan de andere kant expertise-opbouw aan gaat bieden. Maar, mevrouw: die expertise ís er al!

Daarnaast de bezuiniging op de speciale scholen. De zwaksten van onze samenleving worden hierdoor ernstig getroffen.
Passend onderwijs komt niet van de grond als de speciale scholen hun poorten sluiten, omdat ze nú al veel te veel leerlingen hebben (er wordt immers flink bezuinigd op personeel), en als het regulier onderwijs geen expertise kan vragen/krijgen!

Mijn zorg betreft in de eerste plaats de leerlingen: hoe wordt de (opgebouwde) expertise gewaarborgd, zodat onze leerlingen de gelegenheid hebben om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen? Is dat inderdaad door de huidige expertise weg te gooien? En impliceert dat niet automatisch dat onze leerlingen het maar moeten bekijken, omdat hun leerkrachten het ook maar zelf uit moeten zoeken???

Mijns inziens had er eerder nagedacht kunnen zijn over de huidige vorm van de Rugzakjes: bij een indicatie krijgt een kind automatisch voor 3 jaar (zml: 4 jaar) een toekenning voor hetzelfde bedrag. Hier en daar zou die periode korter hebben gekund of had er minder in de Rugzak hoeven te zitten.
De wettelijke regelgeving heeft misschien te veel bureaucratie in de hand gewerkt....
Als alternatief voor de extra bezuiniging van 300 miljoen euro zouden m.i. zeker de gratis schoolboeken ingezet kunnen worden.