Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis Compas (L Oud)
Plaats Sint-Michielsgestel
Datum 27 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik geef les op Kentalis Compas (vso cluster 2). Zelf ben ik ook doof en weet als geen ander hoe ontzettend belangrijk dovenonderwijs is voor dove en slechthorende leerlingen. Ik zeg altijd dat wij speciaal speciaal onderwijs geven. Speciaal in zin van dat we in het Nederlandse Gebarentaal (NGT)lesgeven. Ik leer ze dat hun handicap geen beperking hoeft te zijn. Dat ze hun dromen kunnen realiseren. En waar kan dat het beste dan op een dovenschool waar iedereen gelijk is en niemand een buitenbeentje hoeft te zijn. Om staande te kunnen houden in de hedendaagse maatschappij is het hard nodig dat er dovenscholen zijn waar de dove leerlingen zichzelf kunnen zijn. De dove leerlingen hebben het universele recht om onderwijs te volgen in hun taal.
Een doof kind heeft recht op goed onderwijs. Voor dat kind is van belang dat er onderwijs wordt aangeboden in zijn taal: NGT. Middels deze taal kan het kind zich uiten, kan het kennis opnemen, kan het zich ontwikkelen tot een volwaardig individu dat deel kan nemen aan de maatschappij en bij kan dragen aan de kenniseconomie. Het kan helemaal zichzelf zijn. Als het in het regulier onderwijs geplaatst wordt, dan heeft dat dove kind zijn hele schoolbestaan een gebarentaaltolk nodig. Het moet zich dan hele dagen op die ene persoon concentreren en mist daardoor sociale contacten met zijn klasgenoten. Het zal een buitenbeentje worden. Dat dove kind zal dan wellicht benodigde kennis opgedaan hebben maar zal in sociaal en emotioneel opzicht tekort komen waardoor het wellicht in de toekomst psychische hulp nodig zal hebben.
Deze bezuinigingen heeft voor onze school tot gevolg dat het dicht moet. Waar moeten al onze dove leerlingen heen? Waar kunnen ze nog zichzelf zijn? Waar kunnen ze de benodigde kennis en sociale vaardigheden opdoen? Waar leren ze dat hun handicap geen belemmering is maar juist een verrijking? Waar mogen ze doof zijn?
Dit kan echt niet. Denk aan de kosten voor de vele tolkuren die nodig zijn, uitkeringen, psychische hulpverlening. In plaats van dat deze doven later werken en zo dus bijdragen aan de economie, kosten ze nòg meer geld. Investeer in deze mensen. Investeer in de expertise.
Schaf prestatiebeloning af. Gebruik dit in plaats van te bezuinigen. Praat met ons, luister naar ons hoe en wat wel mogelijk is. Bezuinigen op cluster 2 kan echt NIET! Dit resulteert in sluiting van onze scholen! Dit kan toch NIET de intentie van de regering zijn?!

Liesbeth Oud, lerares Kentalis Compas