Passend onderwijs
Reactie
Naam | H.W.M. Visser |
---|---|
Plaats | Enschede |
Datum | 25 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
IK ben moeder van een zoon van 10 jaar met syndroom van Asperger. Al op de creche werd duidelijk dat hij zich anders ging ontwikkelen. We hadden hem graag op het regulier onderwijs gelaten maar hij ontwikkelde gedrag dat niet bij hem past vanuit frustratie die hij op liep omdat er teveel prikkels zijn met 30 kinderen in de klas en hij daardoor o.a. zijn werk niet af kreeg. De onveiligheid die hij ervaarde op het schoolplein met kinderen die zijn grenzen niet respecteren. Na groep 3 is hij naar cluster 4 gegaan. We hebben een geweldig kind. Ik zie niet gebeuren dat er in het reguliere onderwijs voldoende steun en begeleiding zou zijn geweest om dat wat nu bereikt is te behalen, ondanks ruszakje. IK ben er van overtuigd dat mijn zoon door gepast en gericht basis onderwijs een goede/ betere basis legt voor zijn verdere leven dan dat hij op het regulier was gebleven met het risico op ontwikkelen van negatief gedrag. Het is zeker zak om kritisch te blijven kijken naar welk kind er op regulier onderwijs kan blijven maar een ouder kiest niet voor niets om en kind toch naar het special onderwijs te sturen. Samenwerking tussen GGZ instellingen, scholen en ouders zou veel beter moeten kunnen