Passend onderwijs

Reactie

Naam MTM Hoogenboom
Plaats Roelofarendsveen
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Hallo,
mijn zoon Thijs, 11 jaar, downsyndroom, heeft 3 jaar gekleuterd in het regulier onderwijs m.b.v. ambulante begeleiding en rugzak. Dit ging prima maar gezien zijn IQ (30-40) is hij naar een ZMLK school gegaan. We zijn nu zeer tevreden over de Duinpieper in Noordwijk! Het gevaar van de bezuinigingsvoorstellen zit 'm m.i. in de vergroting van de klassen in het speciaal onderwijs. Onze Thijs is een meegaand kind met weinig zelfinitiatief, Hij heeft dus veel stimulatie nodig: dan gaat hij aan het werk. Dit lukt in een kleine klas(11 kinderen + klassenassistent) In het ZMLK zitten natuurlijk ook kinderen met gedragsproblemen, wat wij regelmatig zien is dat de juf het kind apart neemt terwijl de assistent de klas runt (of andersom). Dit betekent geen of minder aandacht voor de andere kinderen. Als de klassen groter worden zal ons relatief makkelijke kind volledig ondersneeuwen en simpelweg te weinig aandacht krijgen. Aandacht die je, als je een IQ tussen 30 en 40 hebt, gewoon nodig hebt!