Passend onderwijs

Reactie

Naam N. V. T. (Dr. M. H. J. Schellekens)
Plaats Landerd
Datum 25 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Naam: Martie Schellekens.

Hoedanigheid: Oud Leerling en lid van de NVA. (vaak ervaringsuitwisseling over school)

Beste mensen,

Ik wil graag even reageren omdat ik merk dat de samenwerkingsverbanden waarover jullie spreken niet spreken over het samengaan van scholen/besturen EN DE OUDERS/KINDEREN.
Dat is een definitief bij voorbaat veroordeelde vorm van werken.
Als het doel is gezinnen tot een blok te maken, plannen tot een blok te maken, dan kun je ouders en kinderen niet op een lagere rang zetten in de samenwerkingsverbanden.
Zij dienen samen met de samenwerkingsverbanden op te gaan zodat rechtstreekse inbreng mogelijk is vanuit de ouders en eventueel de kinderen.
We zien nu al hoeveel problemen er zijn op scholen om kinderen aansluitend onderwijs en hulp te geven als zij een beetje anders zijn dan de rest.
Kennis en raad vanuit de ouders wordt nu al vaak opzij gezet, dat zal alleen nog maar meer worden als de organisaties die nu al afwijzend zijn, nog groter worden en dus nog formeler, afstandelijker en nog minder luisterend naar de ouders en de kinderen.
Alles moet kleinschaliger worden om de formaliteit en afstandelijkheid eraf te halen, niet grootschaliger.
Samenwerkingsverbanden dienen de driehoek te vormen die Olga Bogdashina beschrijft in haar boek "Theory of mind en de Triade van perspectieven bij autisme en Syndroom van Asperger - Een blik vanaf de brug", daarin wordt belangrijke informatie verschaft die alleen goed doorkomt door het zelf te lezen, vandaag de aanmoediging het boek zelf te lezen.
Dat vraagt uiteraard om toename van de middelen die nodig zijn om goed werk te leveren, geen afname.
Ik hoop dan ook dat u in uw beleid de middelen ongemoeid laat, eerder doet toenemen zodat de doelen bereikt kunnen worden die men nastreeft, inclusief de verbetering van samenwerkingsverbanden welke alleen maar te steunen is.
Ikzelf heb een fijne schooltijd gehad en het zou fijn zijn als ook kinderen nu dat kunnen hebben met alle ondersteuning en hulp die erbij hoort.
Massaproductie breekt dat altijd af, helaas bewijst de praktijk dat...
Hopend op goede plannen,

Martie Schellekens.