Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis (P.Th.M. Boerman-Bakker)
Plaats Nijmegen
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Dagelijks wordt ik als AB-er geconfronteerd met leerkrachten die vooral bezig zijn de organisatie binnen de groep op orde te krijgen. Een hele klus als je met ruim 30 leerlingen in een klaslokaal zit. Vaak weten leerkrachten wel wat ze moeten doen, maar zij kunnen de tijd niet vinden om het uit te voeren. Hun aandacht gaat dan vooral naar kinderen met gedragsproblemen. Deze leerlingen vallen op en roepen om extra aandacht.
Echter de leerlingen van cluster 2 zijn over het algemeen stille onopvallende kinderen met een heel groot communicatieprobleem. Zij worden zonder onze zorg vanuit cluster 2 over het hoofd gezien. In Nederland besteden we weinig tijd aan de spreekvaardigheid van een kind. (in Duitsland is dat een apart vak). Vaak ontbreekt de kennis aan het oefenenen van specifieke vaardigheden die deze kinderen zich eigen moeten maken. Deze kinderen zullen dus met de nieuwe maatregelingen tussen het wal en schip vallen met alle consequenties van dien.
Laat deze kennis niet verloren gaan. Wel ben ik voorstander van het inzetten van directe hulp aan het kind door de AB-er. Op deze manier wordt de leerkracht echt ontlast en dat is hard nodig!

Prisca Boerman-Bakker (Ambulant begeleider Kentalis cluster 2)