Passend onderwijs

Reactie

Naam W Hooijer
Plaats Nijmegen
Datum 6 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben een moeder van een kindje met ASS die o.a. vanwege taalontwikkelingsachterstand op cluster 2 zit. Op een gewone school zou hij niet mee kunnen komen omdat hier de expertise/aandacht en tijd ontbreekt. bovendien zou mijn kind zich minder goed in een groep kinderen kunnen handhaven die verbaal veel sterker en sneller is.
Wat wil Nederland? Kinderen in de basis een achterstand meegeven en dan straks veel geld en lapmiddelen inzetten voor alle jongeren die uitvallen van school/probleemgedrag laten zien en niet hun plek in de samenleving kunnen vinden. Dan is het te laat. Verruil aub korte termijn denken voor lange termijn denken en ga niet ordinair bezuinigen op een kwetsbare doelgroep die het nog moeilijk genoeg gaat krijgen!
Verder sluit ik me helemaal aan bij onderstaande argumenten:
· Ouders maken zich ernstige zorgen over de constatering dat de helft van de docenten in het regulier onderwijs niet in staat is het onderwijsaanbod af te stemmen op leerlingen met een zorgvraag. Voorkom dat het regulier onderwijs geen gebruik kan maken van de kennis en expertise die aanwezig is binnen de instellingen van het cluster 2 onderwijs ten behoeve van dove, doofblinde, ernstig slechthorende leerlingen en leerlingen met taalspraakstoornissen.
· · Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte van onze kinderen goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.
· Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen reguliere scholen met betrekking tot de zorg voor leerlingen met een beperking in communicatie en taal. De ambulant begeleiders vanuit het cluster 2 onderwijs overbruggen die kloof. Ouders maken zich ernstig zorgen wie er straks voor hun kind gaat zorgen, wie kan de verantwoordelijkheid nemen voor de specifieke communicatie die voorwaardelijk is voor deze kinderen met beperkingen in communicatie en taal?
· De ambulant begeleider is bij uitstek in staat de zorg rondom de leerling te organiseren en met behulp van zijn of haar expertise de leraar in het regulier onderwijs te coachen. Ambulante begeleiding voorziet in een goede kwalitatieve vorm van passend en thuisnabij onderwijs. Wie neemt deze rol straks over zodat ons kind het onderwijs krijgt dat zij/hij nodig heeft?

·