Passend onderwijs
Reactie
Naam | C.F.M. van Bommel |
---|---|
Plaats | Lieshout |
Datum | 22 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als ouder van een zoon met pdd-nos/adhd en een zoon met een chronische ziekte, wil ik wel reageren. Mijn voorstel is om iedere leerling individueel te bekijken, waar hij/zij het beste past. Om strengere controle op regulier onderwijs, of het rugzakje wel gebruikt wordt waar het voor nodig is. Zodat alleen leerlingen,die dit echt nodig hebben,dit krijgen, hier niet de dupe van worden. Er zijn scholen die dit goed doen,maar er zijn ook scholen die hier verkeerd mee omgaan( daar is een grote toename van rugzakjes, deze zeggen dat er genoeg expertise in huis is, dat ze het zelf wel regelen, terwijl ze een leerkracht toewijzen, die niet weet hoe met een cluster 4 kind om te gaan, en informatie moet inwinnen bij de thuis begeleidster van het kind, omdat ze hem dat niet geleerd hebben.Het geld van de rugzak wordt hier niet goed besteedt.) Daar worden nu andere kinderen die dit wel hard nodig hebben de dupe van. Sommige kinderen kunnen niet in het regulier blijven, deze worden hier vaak gepest, langdurige zieken lopen achter op het regulier(door bv. ziekenhuisopname.)Deze zitten beter in het speciale onderwijs met kleinere klassen. Geef deze kinderen ook een toekomst, als dit wetsvoorstel door gaat, zal het in de toekomst een hoop geld gaan kosten. ( geen diploma's,geen werk )Cluster 4 kinderen kunnen makkelijk ontsporen,zie de gevolgen. Bezuinigen is goed, maar niet zo fors bij deze kinderen die het toch al zo moeilijk hebben. Beter verdeeld. Het komt nu zo over, dat het kabinet het belangrijker vind,om bij de wereldtop (onderwijs) te blijven behoren,dan op te komen voor de toekomst van alle kinderen. Dat later veel meer geld gaat kosten.