Passend onderwijs

Reactie

Naam InterimCS (C.S. Grotendorst)
Plaats Almere
Datum 11 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het onderwijs heeft jaren kunnen wennen aan Passend Onderwijs. Echter, anticiperen op toekomstige ontwikkelingen is geen kwaliteit die vanzelfsprekend is voor het onderwijsveld. Ik vrees dat de 'zorgleerlingen' letterlijk het kind van de rekening dreigen te worden als deze bezuinigingen worden doorgevoerd. Alle leerlingen thuisnabij naar school klinkt prachtig, maar de leerkrachten in het primair onderwijs zijn hier veelal niet op voorbereid/toegerust. In het speciaal onderwijs is het al ingewikkeld om kwalitatief goed opgeleide leerkrachten te vinden. Hoe verwacht de overheid dat deze leerlingen worden opgevangen in groepen van gem. 28 leerlingen? Ik ben het eens dat we naar creatieve oplosingen kunnen zoeken, maar op deze manier vallen leerkrachten om vanwege de vergrote emotionele werkdruk. Ik ben benieuwd waarop deze onderwijsvernieuwing (= verslechtering) is gebaseerd. Op welk niveau heeft overleg plaatsgevonden, wie is er op de werkvloer betrokken bij deze plannen? Kortom, dit wetsvoorstel is gedoemd te mislukken. Na 10 jaar komt de regering daar eindelijk achter, maar dan zijn vele leerlingen inmiddels afgehaakt en/of hebben het primair onderwijs met een enorme achterstand doorlopen en hebben vervolgens geen idee waar ze vervolgonderwijs moeten halen. Je maakt 'speciale' kinderen niet gelukkiger door ze met ' normale' kinderen te laten samenwerken. Ze vallen uit de toon, realiseren zich terdege dat ze nooit zullen kunnen wat andere kinderen wel lukt. Ouders maken zich zorgen over het niveau van onderwijs in de groep van hun' normale' kind en schoolleiders zien zich wellicht genoodzaakt leerlingen toch te schorsen i.v.m. ontoelaatbaar gedrag. Minder thuiszitters? Ik vrees dat het er nog meer zullen worden. Jammer, onze plaats in de kenniseconomie zal nog verder afzakken. Het basisonderwijs dient een goede basis te bieden voor het vervolgonderwijs. Dat lukt nu al niet in alle gevallen, ik houd mijn hart vast voor de toekomst.
Schoolleider speciaal onderwijs ZML

Bijlage