Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis Talent (D Korteknie)
Plaats Vught
Datum 14 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben logopedist op een school voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden (cluster 2). Ik ben ervan overtuigd dat de bezuinigingen een doodsteek zijn voor dit soort onderwijs en, nog veel erger, voor de ontwikkelingsmogelijkheden van deze doelgroep.
Om bij mijn eigen werkveld te blijven: ik geef individuele logopedische behandeling aan de kinderen van onze school. Bijna alle leerlingen krijgen individuele logopedie, omdat zij dit nodig hebben om de communicatieve mogelijkheden te optimaliseren. Deze begeleiding is noodzakelijk om flink te kunnen investeren op taalaanbod, spraakontwikkeling en hoorontwikkeling.
Deze logopedische begeleiding binnen school is tevens bevordelijk voor een multidisciplinaire kijk op het kind (in overleg met leerkracht en eventuele andere betrokkenen), waardoor je onderwijs op maat kan leveren.
Wanneer we dit door de geplande bezuinigingen niet meer kunnen bieden, zal de communicatieve redzaamheid van deze doelgroep zeer beperkt worden. Dit beperkt hun niet alleen in de eerste levensbehoefte namelijk communiceren met hun directe omgeving, maar ook is er sprake van gevaarlijke gevolgen voor de maatschappij (vinden van een geschikte baan, leren lezen en schrijven, optimaal communiceren met derden en andere (on)bekenden en ga zo maar door).
Oftewel, onmogelijk om deze bezuinigingen op deze manier door te voeren! Daarentegen bezuinigen op bureaucratie, dure nutteloze 'studiedagen' en papiergebruik.