Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis Martinus van Beekschool (I van den Bos)
Plaats Oss
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben ib-er op een school voor cluster 2 onderwijs.
Op onze school zien ik jaarlijks kinderen instromen op latere leeftijd die eerst lange tijd hebben geprobeerd om het vol te houden in het regulier onderwijs. Ondanks de geweldige inzet van onze collega`s zijn er vele kinderen die toch uiteindelijk vastlopen. We zien deze kinderen bij ons tot rust komen. Ze zijn vaak beschadigd en hebben naast forse achterstanden vaak emotionele problemen ontwikkeld.
Het is dan keihard werken om ervoor te zorgen dat deze kinderen alsnog voldoende bagage meekrijgen om in ieder geval een VMBO basis diploma te behalen. Want hoewel deze kinderen vaak in de wieg zijn gelegd om praktische beroepen uit te voeren, hebben zij daarnaast een stukje basiskennis op het gebied van rekenen en taal nodig om het in onze maatschappij te redden.
Daarnaast zijn wij ook veel kinderen die een vroege start bij ons maken. Veel van deze kinderen kunnen na groep 3/4 een succesvolle overstap maken naar het regulier onderwijs. Door net dat beetje extra aandacht en ondersteuning gaan deze kinderen een succesvolle carrière in het regulier onderwijs tegemoet.
Natuurlijk zijn er ook kinderen die van het speciaal onderwijs afhankelijk blijven. Met in zeker zo`n 80% van de gevallen als resultaat dat zij uiteindelijk een diploma gaan halen en een succesvolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Ik ben bang dat als de voorgenomen plannen doorgaan deze kinderen het niet zullen redden. Dat er veel meer kinderen zijn die uiteindelijk geen diploma gaan halen en afhankelijk blijven van de steun van de maatschappij. Daarnaast ben ik bang voor al die kinderen die het nu in het regulier onderwijs net wel redden. Hoe kan een leerkracht nog voldoende aandacht en zorg besteden aan die kinderen die ze nu nog net kunnen blijven bedienen, als de ondersteuning van ambulant begeleiders wegvalt en er meer kinderen met extra zorg opnieuw of alsnog in het regulier onderwijs bediend moeten worden. Ik ben er ook van overtuigd dat deze collega`s het niet redden met extra scholing. Aan de ene kant niet omdat er nu eenmaal grenzen zijn aan het aantal hulpvragen waaraan een leerkracht kan voldoen, aan de andere kant omdat de kunst van het omgaan met sommige typen leerlingen nu eenmaal niet bij iedereen past.
Ik ben er van overtuigd dat er vele manieren zijn om op het onderwijs te bezuinigen. Ik denk aan het terugdringen van de bureaucratie en een nog betere samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs.

Bijlage