Passend onderwijs

Reactie

Naam Pedologisch-Instituutschool (M.Th. de Wildt)
Plaats Ubbergen/Nijmegen
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Goedemorgen,
Ik ben logopediste op de PI-school in Nijmegen waar voornamelijk kinderen zitten met een autismestoornis en/of ADHD. De communicatieproblemen zijn groot bij deze groep.
Mijn eerste reactie is de gedachtengang achter de bezuinigingen. Er wordt gesteld: er zijn te veel kinderen met een rugzak of in het speciaal onderwijs, dat moet minder, dus bezuinigen. Analoog aan deze redenering kun je stellen: er zijn steeds meer auto's in Nederland, dus snelwegen afsluiten (die worden echter verbreed en uitgebreid). Waar blijft de inhoudelijke vertaalslag: hoe kómt het dat er zo veel kinderen in het SO zitten? Heeft dat te maken met de eisen vanuit de overheid dat ieder kind tot in de details op eigen niveau onderwijs moet krijgen? Heeft dat te maken met het te gemakkelijk labelen? Of met maatschappelijke problemen die een kind eerder bestempeld als bijzonder omdat het niet aan alle eisen kan voldoen? Als dáár nu eens naar gekeken werd, dan zou je de problemen kunnen aanpakken daar waar ze werkelijk zijn (ik vind overigens dat er ook teveel gelabeld wordt maar je moet in het onderwijs ook wel aan heel veel criteria voldoen: meegaan met de rest is te weinig kennelijk).
Wat nu gebeurt is dat álle kinderen de dupe worden: in mijn werk, dat ik al 29 doe, zie ik zwaar beperkte kinderen die zelfs in het speciaal en beschermde onderwijs al moeite genoeg hebben om hun hoofd boven water te houden. Moeten die naar regulier? Arme kinderen, arme ouders, arme leerkrachten en kinderen in het reguliere onderwijs. Behalve de speciale kinderen zijn namelijk ook de 'gewone' kinderen zwaar de dupe. Een speciaal kind, en zeker enkele speciale kinderen in een klas, vragen onevenredig veel aandacht van een leraar. Ik denk dat de rest van de kinderen het moet doen met hoogstens 50% van de aandacht van de leerkracht. Bovendien is de kennis en vaardigheden die nodig zijn bij de omgang met speciale kinderen ook heel specifiek: dat krijg je pas na vele jaren ervaring met die groep, niet door een bijscholing van een paar dagen.
Al met al een zeer kwalijke zaak, nog afgezien van alle ontslagen die gaan vallen en onwenselijkeinterne verschuivingen van mensen. Zeer veel onrust en ernstige verhoging van de werkdruk. Waar blijven de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem?
U vraagt om inhoudelijke suggesties: die staan vooraan in mijn reactie: wáár liggen de problemen (inhoudelijk) en pak ze vervolgens dáár aan.