Passend onderwijs
Reactie
Naam | REC 4.5 (Mevr. P.W. Aalvanger) |
---|---|
Plaats | Castricum |
Datum | 24 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ambulant Begeleider REC 4.5
Deze bezuinigingsplannen zijn onzinnig en ondoordacht. Het meeste stoort me dat er niet geluisterd wordt naar het veld, maar pure leugens worden verkondigd waar veel kinderen nu en als volwassene later de dupe zijn. Ongelooflijk, de uitspraken en pedanterie van dhr. Elias dat ambulante begeleiding niet werkt. De onderzoeken waaruit het tegendeel blijkt legt hij terzijde, uitnodigingen om de praktijk te ervaren slaat hij af.
De leugens van mevr. Ferrier dat ouders ruimte krijgen bij de schoolkeuze van hun kind. Juist die ruimte wordt afgenomen.
Er wordt inderdaad veel geld verspild in ook het basisonderwijs, maar dan op bestuurlijk en bovenschools niveau.
De oplossing? Die is niet zo moeilijk: niemand zit te wachten op functiedifferentiatie, ik proef alleen maar tegenstand in het werkveld. Dus niet doen, draagt niets bij.
Bezuinigen op de rugzakken kan ook! Kort op het materialengeld. Geef niet standaard jarenlang potten met geld, maar kijk naar de noodzaak en behoefte van kind en school. Veel scholen hebben al een behoorlijk wat goede materialen.
Meer toezicht van de inspectie op de uitvoering van de zorg op school in het algemeen en zorg aan kinderen met een indicatie in het bijzonder.
Laat een rugzak aanvragen na een PAB-traject bij het REC en laat de PABber een positief of negatief advies geven. Deze kunnen inschatten of en welke hulp een kind nodig heeft. Zo schift je gelijk de aanvragen voor kinderen/ scholen die het echt nodig hebben en de scholen die het aanvragen voor geld.
Jammergenoeg gebeurt dat ook. Maar dat is geen reden om de hele rugzak en AB weg te doen. Ik merk elke dag dat mijn werk zinvol is en bijdraagt aan welbevinden van leerkracht en kind!!
Laat de indicatie niet over aan de samenwerkingsverbanden waar veel vriendjespolitiek is en machtsstrijd, maar houdt het bij het REC, een onafhankelijke orgaan. Indiceer handelingsgericht.
De zgn. oplossingen die ik nu zie ontstaan leiden m.i. tot niets: scholen waar kinderen met pdd-nos heen gaan, scholen voor adhd, enz. Wat komt er terecht van thuisnabij onderwijs als kinderen dan toch met busjes moeten reizen? Dat is toch alleen verplaatsen van de problemen? Vervoer moet toch ook bekostigd worden? Wat levert dit op?? Nauwelijks iets. Stop het alsjeblieft in het kind zelf!!