Passend onderwijs

Reactie

Naam Mevr. B. van Amersfoort
Plaats Hedel
Datum 5 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn kind (nu groep 6) zit sinds vorig jaar april op een cluster 2 school. Sinds zijn 5e levensjaar heeft hij een rugzakje voor cluster 2. Op deze manier krijgt hij extra begeleiding en kan hij op niveau blijven met de kinderen die op een gemiddeld leerniveau in zijn groep. Doordat tegenwoordig al erg hoge eisen worden gesteld aan de resultaten van kinderen op de basisschool wordt het voor heel veel kinderen moeilijk om een gemiddeld niveau te behalen. Daardoor zien reguliere scholen erg veel leerlingen die uitvallen op de basisvakken. Overal wordt extra begeleiding ingezet en het geld wordt voornamelijk gehaald van de rugzakjes van kinderen die het echt nodig hebben. Andere middelen hebben scholen nauwelijks. De externe begeleiding van mijn zoon geeft de school handvaten om hem vooruit te helpen. Dankzij het rugzakje heeft mijn zoon een toekomst. De keerzijde van het verhaal is dat ik achteraf begrijp dat zelfs de reistijd van deze externe begeleiding al in mindering wordt gebracht op het budget wat de school krijgt om in te zetten voor de hulp voor mijn zoon. Belachelijk toch? Het is in ieder geval voor mij als ouder helemaal nooit transparant geweest waar de verdeling van het budget/rugzakje lag. Wel allerlei papierwerk, handelingsplannen, begeleidingsovereenkomsten en ga zo maar door. Waarschijnlijk zijn de werkuren en kosten voor het opstellen van die stapel papierwerk ook nog van het budget gegaan. Maar ja, wie eist deze hele bureaucratie? Dan moeten jullie eigenlijk in je eigen borstzak kijken. Het ministerie van onderwijs zou in mijn optiek best eens kunnen nadenken over hoe scholen efficienter kunnen werken zonder al die bureaucratie. Aan de school een verplichting opleggen dat het geld wat verstrekt wordt ook daadwerkelijk wordt ingezet voor dat betreffende kind. De enigen die de dupe zijn van deze bezuinigingen zijn uiteindelijk de kinderen die het ECHT de begeleiding nodig hebben. Kinderen uit voornamelijk hardwerkende gezinnen met een modaal inkomen. Die hardwerkende gezinnen die dan ook nog eens zoveel belastinggeld betalen om ervoor te zorgen dat hun kind goed onderwijs krijgt zodat ze later kunnen instromen in het bedrijfsleven om later zelf nog meer belastinggeld te betalen... Het is duidelijk: Er moet een reorganisatie komen, maar bezuinigingen voor deze specifieke groep? Nee!
Met vriendelijke groet,
Moeder van een cluster 2 kind.