Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis de Skelp (drs. R. Tuijn Martens)
Plaats Drachten
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Psycholoog S.O. cluster 2

Communicatie en taal vormen een basis in ons leven en zijn noodzakelijk voor de didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Wanneer er sprake is van doofheid, slechthorendheid of ESM problematiek dan hebben kinderen het recht om op deze gebieden zo goed als mogelijk ondersteund te worden zodat zij zich naar vermogen kunnen ontwikkelen.
Aangezien taal en communicatie basisvaardigheden zijn in onze talige maatschappij is het van groot belang dat deze specifiek ondersteuning geboden kan blijven worden vanuit een expertisecentrum.

Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de juiste kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte binnen haar leerlingpopulatie goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek en daaruit voortkomende toekomstige kosten voor bijvoorbeeld AWBZ en UWV voorkomt.
Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.

Wanneer deze hoogst noodzakelijke ondersteuning binnen het reguliere BAO zou moeten worden gegeven, raakt kennis versnippert of gaat verloren.
Voorstel: Behandel cluster 2 daarom op alle punten als cluster 1.