Passend onderwijs
Reactie
Naam | renn4-sensor (j meester) |
---|---|
Plaats | groningen |
Datum | 13 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ambulant begeleider Renn4-Sensor Jellie Meester
Het wetsvoorstel, zoals het er nu ligt, lijkt in de basis positief. Het is goed, dat er een nieuwe wijze van zorgtoedeling in het onderwijs komt, waarbij stempels worden voorkomen bij leerlingen. Maar het samengaan van dit wetsvoorstel met een grote bezuinigingsronde eraan gekoppeld is desastreus en ver"bijster"end.
Begeleidingsmogelijkheden voor leerlingen met extra hulpvragen, moeten gedaan worden met minder geld en ondersteuning van de specifieke expertise.
Binnen de scholen voelen leerkrachten en docenten zich nu al vaak overvraagd t.a.v. het begeleiden van hun leerlingen. Dit wordt meer, in dit wetsvoorstel. Scholen zullen niet opgewassen zijn tegen deze taakverzwaring. Het zal leiden tot meer thuiszitters, omdat de zorgvragen de mogelijkheden van de school gaan overstijgen. Meerdere leerlingen kunnen het regulier onderwijs niet meer volgen, omdat de hulpvragen de mogelijkheden van de school zullen overstijgen en er te weinig financiën zullen zijn om deze begeleiding vorm te kunnen gaan geven.
Leerkrachten zijn afhankelijk van de bovenschoolse voorziening van het SWV waarvoor de keuze gemaakt wordt voor besteding van gelden.
In eenkrimp-periode waarin veel scholen in het Noorden moeite hebben om alles financieel rond te krijgen is het maar de grote vraag of aan de hulpvraag van een leerling (en leerkracht) weltegemoet gekomen wordt. AB zal verdwijnen uit de schoolorganisatie en leerkrachten voelen zich niet meer gesteund.
Veel kennis en expertise zal verdwijnen, doordat gespecialiseerde mensen niet meer ingezet kunnen worden in het onderwijs.
Prestatiebeloning is iets waar scholen en directies niet op zitten te wachten en zal geen meerwaarde hebben voor de leerlingen.
Ik pleit er dan ook voor om niet te bezuinigen maar het budget op niveau te houden om zo de basisgedachten van passend onderwijs
op een betrouwbare en adequate manier in te voeren en de gelden genoemd bij prestatiebeloning (294 miljoen )te schrappen en te gebruiken voor passend onderwijs voor iedereen!!