Passend onderwijs
Reactie
Naam | Rec Chiron (Ambulante begeleider cluster 4 D. Hoeks) |
---|---|
Plaats | Eindhoven |
Datum | 28 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn reactie op het wetsvoorstel:
De verwachte effecten gaan zeker niet behaald worden.
Ja, er MOETEN meer kinderen in het reguliere onderwijs blijven. Er is geen keuze meer..Maar daardoor zullen er MEER kinderen en leraren THUIS komen te zitten.
De leraren/docenten voelen zich absoluut niet toegerust om met zoveel verschillende leerlingen om te MOETEN gaan.
Er zal een explosieve situatie ontstaan waarin leraren thuis komen te zitten (kunnen de job niet meer aan/verliezen hun motivatie en enthousiasme voor het vak) doordat ze overvraagd worden. Daarnaast komen er meer kinderen thuis te zitten omdat de scholen onmogelijk goed onderwijs kunnen bieden aan alle verschillende kinderen. Met name de groep kinderen met gedragsproblemen zullen hun onmacht laten zien met oppositioneel gedrag wat tot onveilige situaties zal leiden voor alle betrokkenen. De kinderen met een laag IQ zullen weer net als vroeger in een hoekje bezig gehouden worden, de kinderen met ernstige fysieke problemen zullen veel zorg en aangepast onderwijs tekort komen. Echte ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen we wel vergeten.
Ouders hebben na de bezuinigingen helemaal geen stem meer. Nu hebben ze een keuze. Straks niet meer.
Inhoudelijke suggesties:
1. Investeer in passend onderwijs i.p.v. bezuinigen.
2. Ontken niet de problemen van de kinderen. Die zijn echt. (Kom een dagje kijken als ik aan het werk ben als ambulante begeleidster cluster 4 dan zie je de ernst.)
3. Geef het budget voor passens onderwijs NIET aan samenwerkingsverbanden. Dat gaat tot belangenverstrengeling leiden. Een ONAFHANKELIJK orgaan zal het budget moeten krijgen en via eerlijke criteria moeten verdelen.
4. Handhaaf de leerlinggebondenfinanciering en oormerk het budget.
5. Maak een schaal van ernst van de problematiek. (Bijv. schaal 1/schaal 2 /schaal 3) Bij iedere schaal hoort een aangepast budget. (Nu zit in iedere rugzak per cluster evenveel. Dat is geen handig systeem... )