Passend onderwijs

Reactie

Naam dhr S de Groot
Plaats Deventer
Datum 14 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Stephan de Groot, Leerkracht bovenbouw Montessori school.
Ik sta nu 17 jaar fulltime les te geven. 14 jaar in het reguliere basisonderwijs. Drie jaar in het Montessori onderwijs. Elk jaar komt er door grote bemoeienissen van Inspectie/ jeugdzorg / gemeente / provincie een stuk bureaucratie bij. Per leerling die speciale hulp nodig heeft is de verhouding totaal zoek. 4 uur administratie voor 1 uur hulp in de praktijk. Rugzakjes die volledig opgaan aan besprekingen en te dure niet inzetbare materialen. Hulp in de klas komt er zelden, alleen maar gesprekken over het kind. Als alle (hulp)instanties die zich met de school bemoeien, de leerkracht en het kind met rust laten, dan blijven er miljoenen euro''s over. Dan kun je daadwerkelijk werken aan meer handen in de klas. Nu worden onderwijsassistenten en conciërges wegbezuinigd en komen er steeds meer externe onderwijskundige adviesbureau's bij. Die werken commercieel en bewerken de ouders zo dat die hun hulp eisen. resultaat, meer administratie voor de leerkracht die hierdoor niet meer aan de klas toe komt. Tachtig procent van de tijd gaat naar twintig procent van de leerlingen, omdat geeist wordt van externe partijen (inspectie, IB, jeugdzorg) waar blijft de tijd voor die tachtig procent van de klas? Het meerendeel wordt hierdoor aan hun lot overgelaten. De "gewone"leerlingen krijgen hierdoor veel te weinig aandacht. Resultaat, meer zorgleerlingen, meer werkdruk, minder werkplezier, meer ziekteverzuim. Op deze manier wordt de veerkracht van de (fulltime) leerkrachten ernstig op de proef gesteld. Of gaan al die onderwijskundigen, pegagogen, schoolinspecteurs en andere experts dan voor de klas staan?

Laat de scholen met rust, laat ze zelf aan kwaliteitsverbetering doen, laat leerlingen die niet op een reguliere school thuis horen, die daar diep ongelukkig zijn, lekker naar het speciaal onderwijs kunnen. Dan krijgt die tachtig procent van de andere kinderen ook een aandacht van de leerkracht.