Passend onderwijs

Reactie

Naam SSOE De Taalbrug (J.A.M.A. Braakman)
Plaats Eindhoven
Datum 21 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik reageer op dit wetsvoortel vanuit mijn positie als logopedist binnen het cluster-2 onderwijs. Vanuit mijn standpunt bezien is het goed om te bezuinigen waar het kan. Maar het is onverantwoord om op een zo drastische wijze het roer om te gooien.

De kinderen die vanuit het clusater-2 onderwijs zo maar naar het reguliere basisonderwijs gaan stromen zullen tegen massieve problemen oplopen. Dit kan variëren van het niet kunnen volgen van de aangeboden informatie tot het niet kunnen aanpassen binnen zo'n grote groep kinderen. De gevolgen zullen enorm zijn. Kinderen zullen meer en meer gedragsmatig gaan opvallen doordat ze niet de aandacht en hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben om tot goede prestaties te komen. Het aspect communicatie speelt hierbij een zeer belangrijke rol. De meeste kinderen hebben een enorme communicatienood. Ze zijn al vastgelopen binnen het reguliere onderwijs en nu moeten ze er weer naar toe????

Daarnaast is het voor leerkrachten in het reguliere basisonderwijs al zwaar genoeg!!!!! Om in het speciaal onderwijs te kunnen werken is een specialisatie nodig en een voortdurende bijscholing hierin. En dit verschilt nog eens per cluster. Hoe kan een leerkracht in het reguliere onderwijs dit gaan leren en toepassen op de verschillende problematieken????

Waar blijven de leerkrachten die ontslagen worden?? Krijgen ze allemaal een uitkering?? Wie gaat dat betalen?? Waar is de bezuiniging dan??? Dit is een verschuiving van het probleem.

Het is een gigantische opgave om een passende bezuinigingsvorm te vinden, maar het is in mijn ogen onverantwoord om zo rigoreus te bezuinigen.

Ik wens veel succes en wijsheid toe bij het onderzoek naar een andere manier.

John Braakman
Logopedist cluster-2 onderwijs Eindhoven