Passend onderwijs

Reactie

Naam bs. de Poolster (mevrouw m.j. de bruijn)
Plaats Elsloo
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben intern begeleider op een basisschool.
Ik vind het jammer dat er bij voorbaat negatief wordt gereageerd op de voorstellen van de minister vanuit het onderwijsveld. Ik ben van mening dat onbekend, onbemind maakt. Als men niet precies weet wat de gevolgen van de maatregelen daadwerkelijk in de praktijk zullen zijn, ontstaat er onzekerheid in het werkveld en onrust.
Als intern begeleider heb ik de ontwikkelingen m.b.t. LGF van nabij meegemaakt. Er was een periode dat enkel een diagnose voldoende was voor een LGF indicatie. Dit is voor ons al lang niet meer het geval. Nu moeten wij als school handelingsverlegenheid aantonen, en goed onderbouwen wat wij al aan de situatie hebben gedaan. Jammer is het dat er nog steeds kinderen tussen de wal en het schip dreigen te vallen, want nog steeds vraagt men alsnog om een diagnosestelling. Dit betekent opnieuw onderzoek, wachtlijsten en tijdverlies. Dit kan zeker efficiënter. De faciliteiten die verbonden zijn aan de LGF kunnen ook meer aangepast worden. Niet alle kinderen met LGF hebben evenveel nodig, dus meer passende ondersteuning is zeker gewenst. Ik denk dat directe facilitering naar de scholen, waarbij ik dan vooral denk aan meer handen in de klas (meer structureel inzetten van onderwijsassistenten) zinvol en wellicht goedkoper is.