Passend onderwijs

Reactie

Naam Rafaëlschool (C.J. van Schaik)
Plaats Utrecht
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het is duidelijk dat men nooit gewerkt heeft in het onderwijs. Ik werk in het speciaal onderwijs als onderwijsassistent. We hebben groepen van 12 kinderen. Als alle bezuinigingen door gaan heeft onze school 2 opties; óf vele mensen ontslaan en dus de boel draaiende houden met veel minder personeel, zodat de leerkrachten dagdelen alleen moeten werken, terwijl er in iedere groep wel kinderen zitten die eigenlijk een 1 op 1 begeleiding nodig hebben. Hoe wil je dat gaan doen?
De andere optie is veel groter groepen en dan is een groep van 16 niet ondenkbaar. Ook niet te doen, zelfs al ben je dan met zijn tweeën. Een leesles geven is nu al aanpoten; het is pittig om de aandacht van elk kind te pakken, omdat de kinderen een erg beperkt niveau hebben en hun concentratievermogen zeer beperkt is. Hoe moet je de aandacht pakken van o.a. een autistisch kind als er gewerkt moet worden in een veel te grote groep.
Zo gaat dat met elk vak, rekenen, koken, maar ook een jas leren dichtdoen, de knoop van je broek los zien te krijgen als je naar de wc moet.
Sommige kinderen kunnen zelfs niet zelfstandig naar de wc, denk eens aan een meisje van 12 met downsyndroom die ongesteld is. Zichzelf verschonen lukt niet.
Deze kinderen plaatsen op het reguliere onderwijs; hoe moet een leerkracht dat in hemelsnaam gaan doen. Zonder kennis van autisme, downsyndroom, lichamelijke handicaps enz. Zelfs al had de leraar wel alle kennis in huis is het geen doen om diverse kinderen in de groep te hebben met een beperking. Hoe verdeel je je aandacht? De "beperkte"kinderen eisen de aandacht wel op. Dit gaat ten kosten van het kind zonder beperking. Nu wordt er al gezegd dat het lees en rekenniveau van basisschoolkinderen onder de mate is. Dit zal er niet beter op gaan worden.

Kortom; alle ideeën zijn erg kort door de bocht. Het is duidelijk dat men niet weet waar ze over praten.