Passend onderwijs

Reactie

Naam H. Wanders
Plaats Klazienaveen
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Reactie/suggesties ouder:

• Ik maak mij ernstig zorgen omdat ik denk dat van een leerkracht in het regulier onderwijs niet verwacht mag worden dat hij(zij) in kan springen op elke individuele zorgvraag van zijn leerlingen. Hij zal nooit in staat zijn het onderwijsaanbod volledig af te stemmen op leerlingen met een zeer complexe zorgvraag. Dit zal ten koste gaan van het individuele kind.

• Mijn kind zou binnen het reguliere onderwijs dagelijks een individueel begeleidster nodig hebben voor alle uren, omdat zij binnen een grotere groep de communicatie niet kan volgen, zij is afhankelijk van direct oogcontact rechtstreekse individuele communicatie ondersteunt door gebarentaal. Uit ondervinding weten wij dat zij in een grotere groep met kinderen waaraan zij qua niveau niet kan tippen erg ongelukkig is. Grote kans dat zij hierdoor gedragsproblemen zal ontwikkelen, waardoor zij wellicht in een kinderdagverblijf, zal belanden. Hierdoor zou zij haar leervermogens, waarschijnlijk veel minder ontwikkelen.

• Zorg en onderwijs horen bij elkaar, een kind met een beperking bestaat namelijk niet uit onderdelen, maar is gewoon één kind!. Waarom een gesplitst systeem van rugzakjes in het onderwijs en PGB's anderzijds. Ik vind het belangrijk dat er binnen het onderwijs gebruik gemaakt kan worden van het PGB van kinderen met een beperking, in welk opzicht dan ook, zodat er ook binnen school voldoende zorg geboden kan worden. In het cluster 2 onderwijs wordt zorg en onderwijs op dit moment uitstekend met elkaar gecombineerd.

• Een groot aantal dove, doofblinde, kinderen en kinderen met taalspraakstoornissen sneeuwt onder binnen het regulier onderwijs. Het is ontzettend belangrijk voor deze groep kinderen dat zij herkenning, onder andere van medeleerlingen en erkenning krijgen voor hun specifieke problematiek. Daarom vind ik het belangrijk dat cluster 2 onderwijs voor mijn kind behouden blijft.

• • Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen reguliere scholen met betrekking tot de zorg voor leerlingen met een beperking in communicatie en taal. De ambulant begeleider is bij uitstek in staat de zorg rondom de leerling te organiseren en met behulp van zijn of haar expertise de leraar in het regulier onderwijs te coachen. Ambulante begeleiding voorziet in een goede kwalitatieve vorm van passend en thuisnabij onderwijs. Wie neemt deze rol straks over zodat ons kind het onderwijs krijgt dat zij/hij nodig heeft?