Passend onderwijs
Reactie
Naam | M. Blommendaal |
---|---|
Plaats | Drenthe |
Datum | 26 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik reageer als ouder van een kind met een rugzakje.
1. Het geld voor het rugzakje werd in het basisonderwijs gebruikt voor extra begeleiding van mijn kind. Wel heb ik gezien dat de begeleiding in kwaliteit enorm is toegenomen toen een ambulant begeleider werd toegevoegd waarmee periodiek gesprekken plaatsvonden over het handelingsplan etc. Deze kennis is gewoon onvoldoende aanwezig op school.
2. Toen we de keuze moesten maken voor het voortgezet onderwijs viel ons op dat er een enorm verschil was in wat reguliere scholen te bieden hebben aan kinderen met een rugzak. Er is ook weinig transparante informatie over te vinden en organisaties voor ambulante begeleiding mogen hier officieel niets over zeggen. Ik ontdekte dat op het gebruik van de gelden weinig controle is en dat ambulante begeleiders vaak met hun rug tegen de muur aan staan.
Gelukkig hebben wij een school gevonden waar ons kind goede begeleiding krijgt, waardoor bij problemen snel ingegrepen wordt, de lijnen kort zijn en er direct mensen met kennis van zaken aan de slag gaan.
Samengevat: ik maak me zorgen over de kwaliteit als het geld rechtstreeks naar de scholen gaat. Welke minimale kwaliteit moeten ze bieden? (Nu al weten docenten vaak veel te weinig af van gedragsproblemen, hoe ermee om te gaan, wat hun eigen gedrag oproept). Welke rol krijgen ouders in het nieuwe systeem? Mogen ze wel meedoen, maar hebben ze geen zeggenschap?
Hoe zorgen jullie dat er voldoende kennis aanwezig is bij specialisten in het onderwijs? Hierboven heb ik aangegeven dat de begeleiding aan mijn kind in kwaliteit is toegenomen toen er een ambulant begeleider bij betrokken werd. Toch denk ik dat als de school de keuze had gehad hieraan geld te besteden of ergens anders aan dat ze zelf de keuze voor externe begeleiding niet hadden gemaakt.
Bezuinig niet op de kennis van specialisten in de begeleiding, maak het gebruik hiervan ook verplicht en laten scholen transparant zijn in hoe de middelen voor passend onderwijs worden ingezet. En geef ouders van kinderen met passend onderwijs een stukje eigen regie.