Passend onderwijs
Reactie
Naam | Beers (Mevr. E Beers) |
---|---|
Plaats | Oudkarspel |
Datum | 7 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
ivm o.a gehoor en ernstige spraak / taal problemen volgt onze zoon al 11 jaar speciaal onderwijs (cluster 2) Uit een heel onzeker jongetje zien we in de loop van de jaren een jong volwassen vent groeien. Een kerel die zich kan verwoorden en voor zichzelf durft op te komen. Juist doordat er in het cl 2 onderwijs naar het kind en zijn behoefte wordt gekeken, voelt hij zich veilig en thuis. Hierdoor is hij zeer gemotiveerd om te leren en zet zich hier dan ook voor de volle 100 % in. Dit had een heel ander verhaal kunnen zijn. Want wat gebeurt er als kinderen onderwijs volgen in een klas met nog 25 andere kinderen, die zich stuk voor stuk prima kunnen verwoorden, de een nog brutaler dan de ander is en er zit een jongetje tussen die amper uit zijn woorden kan komen en een zeer laag zelfvertrouwen heeft?? We hebben het hier over een jongen in de pubertijd. Hij heeft een gespecialiseerde vorm van onderwijs nodig en deze vorm van onderwijs is er niet in het reguliere onderwijs. Ik snap gerust dat er bezuinigd moet worden en dat er aanpassingen nodig zijn, maar laat deze kinderen aub op een cluster 2 school.