Passend onderwijs

Reactie

Naam Flexinos kenniscentrum REC 3 (directeur Johan Traa)
Plaats Breda
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Laten we stoppen met communiceren en opnieuw in gesprek gaan met de regering

Johan Traa, directeur Flexinos, ambulante begeleiding REC 3 Breda

In de afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in expertise en verbetering van onderwijs aan alle leerlingen. Specifiek gericht op kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs. Onze ambulante begeleiders hebben hard gewerkt om, samen met het reguliere onderwijs, deze rugzakleerlingen in PO-VO en MBO, zo goed mogelijk te laten participeren. Daarin hebben we samen veel bereikt. Gezamenlijk waren we steeds ‘onderweg voor onderwijs’.

Op de huidige indicatieregeling is wel wat aan te merken. Ik denk dat het anders, efficiënter en goedkoper kan. Een indicatie hoeft niet perse voor drie jaar afgegeven te worden. Maak gradaties binnen de indicaties en geef standaard een indicatie voor één jaar af, met mogelijkheid tot een (beknopte) gedegen en onderbouwde verlenging voor het volgende jaar. Volgens mij kan deze stapsgewijze indicatie en daarbij behorende bekostiging al vele miljoenen opleveren. Maar hiermee behouden we wel de expertiseoverdracht vanuit het speciaal onderwijs naar het reguliere onderwijs toe.

Wat zo jammer is aan de huidige bezuinigingsoperatie, is dat alles wat in de afgelopen jaren is opgebouwd in één keer aan de kant wordt gegooid. De leerlingen zijn hiervan de dupe, maar ook de leerkrachten in het reguliere onderwijs krijgen het voor hun kiezen. Zij zien een klas voor zich met diverse zorgleerlingen, maar waar komt de hulp vandaan ? Mijn tip aan de regering : Kijk eerst eens wat je lange termijn doel is, waar wil je heen ?
Communiceer dat niet met het onderwijsveld, maar ga erover in gesprek. Dat is heel wat anders.
Daarvoor is een stapsgewijze verandering gewenst, waarbij de opgebouwde expertise van de afgelopen jaren op de juiste wijze wordt ingezet. Ter verbetering van de kwaliteit op de reguliere scholen, met inachtneming van de diverse doelgroepen (REC 1-2-3-4) voor passend onderwijs, nu en in de toekomst !

Bijlage