Passend onderwijs

Reactie

Naam leerkracht N Miggiels
Plaats Nijmegen
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Hallo mevr. Bijsterveld.
Als leerkracht groep 8 op een cluster4-school met 13 leerlingen van 11-12 jaar met ernstige internaliserende problemen, wil ik graag via deze wijze reageren op uw plannen. Ik wil dit doen door middel van een ervaring in mijn klas afgelopen week. 'n Moeder belde me op dat haar zoon 's nachts wakker lag van de geruchten rondom de bezuinigingen in het onderwijs en vroeg me of ik dit ter sprake kon brengen in de klas. Tijdens een SEO-les (sociaal-emotionele ontwikkeling) ben ik erover begonnen met de openingsvraag: wat weten jullie ervan? Veel leerlingen wisten veel, geinformeerd door hun ouders, gezien op het (jeugd)journaal. De leerlingen uit mijn klas zijn over het algemeen normaal of meerbegaafde leerlingen. Zij gaan op, de bij de diagnose passende wijze om met deze berichten. Het uit zich veelal in spanning, angst. Het was zeer ontroerend en tegelijkertijd schokkend om te horen wat zij vertelden , waar ze bang voor waren; moeten we van deze school af, we moeten toch niet terug naar onze oude scholen, dan ben ik nog liever dood, kan ik nog wel naar een svo, of moet ik naar een van die hele grote middelbare scholen? Ik heb autisme, ik word gek van al die drukke klassen waar een heleboel gebeurd wat ik allemaal niet begrijp.
Mijn leerlingen begrijpen heel goed waar hun problemen liggen, zijn echter lang niet altijd in staat de juiste adequate oplossing te vinden, en dat kan ze ook niet(in voldoende mate )aangeleerd te worden, ze hebben immers echt een vorm van ass! Mijn leerlingen zouden best in een klas met 14 of 15 kunnen functioneren maar niet op de school in de wijk! Overigens denk ik dat sbo-kinderen dit veel beter zouden kunnen, mits er veel meer geinvesteerd zou worden in kno-how/kennis vanuit opleidingsinstituten. Begin bij de PABO's! Verplicht de minor' special needs'!! Investeer bij de wortel en heb geduld! Ps. kijk naar filmpjes op leraar24.nl, zoek op: cluster-4 of PI dan ziet u hoe leerlingen op cluster4-scholen functioneren en vooral waarom!
veel succes met bedenken en nadenken. Groet Nardi Miggiels