Passend onderwijs

Reactie

Naam St. Mattheusschool (Mw. L.M. de Bree)
Plaats Rotterdam
Datum 23 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Wat mij het meest heeft geraakt in de beleidsbrief van de minister op blz. 2: "Verder laat de kwaliteit van het (speciaal) onderwijs voor kinderen die meer dan gemiddelde aandacht behoeven te wensen over".
Lesgeven aan kinderen met een verstandelijke handicap in al zijn gradaties vereist warmte, enthousiasme, aandacht, stimulering, geduld, empathie en een hele berg deskundigheid. En dat hebben al onze teamleden in grote mate in huis! En ja, de stapjes vooruit zijn soms heel klein, maar elk stapje vooruit wordt gevierd en gezien als een grote overwinning. Ondanks de inspecteur, die bij elk bezoek nieuwe eisen stelt en extra administratieve taken oplegt en succes afmeet aan de stapels papier die geproduceerd worden, worden de stapjes vooruit steeds weer gezet. En dat is ondanks en niet dankzij de opgelegde regeltjes van overheid en inspectie!
Ik vraag me af of de mensen in het reguliere basisonderwijs kunnen overzien wat de maatregel voor hen gaat betekenen. Een overvolle klas met 3 of 4 zorgleerlingen (autisme, epilepsie, syndroom van Down, Fragiel-x syndroom, Gilles de la Tourette en wat er nog meer aan syndromen bestaat) die elk moment van de dag extra aandacht vragen. En dan heb ik het nog niet eens over die tientallen kinderen waarbij geen enkele diagnose gesteld kan worden maar die wel een verstandelijke handicap hebben.
Cursusje? En wat dan met die kinderen in de laatste cattegorie? Die niet in een hokje te plaatsen zijn? Is dit met een cursusje op te lossen? Ik dacht het niet!

Bijlage