Passend onderwijs
Reactie
Naam | CSO het Gooi (mevr. M. J Baard) |
---|---|
Plaats | Hilversum |
Datum | 6 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Vermindering van het aantal kinderen dat onderwijs volgt buiten de reguliere setting in hun eigen buurt is een mooi streven. Het nieuwe wetsvoorstel heeft echter wel enkele kanttekeningen: hoe wordt de expertise van de leerkrachten in het regulier onderwijs snel verbeterd m.b.t het omgaan met leerlingen met moeilijk gedrag en/ of ontwikklingsstoornissen (cluster IV problematiek) Wat het onderwijs nodig heeft is een schoolbrede aanpak van gedrag gericht op preventie van gedragsproblemen. Nu is het omgaan met moeilijk gedrag nog te veel een kwestie van re-actief brandjes blussen. SWPBS is een schoolbreed systeem van preventie van gedragsproblemen dat erop gericht is zoveel mogelijk kinderen binnen de boot te houden. Het systeem vergroot de expertise van alle teamleden in een school rondom het pedagogisch handelen en is datagestuurd. Het systeem heeft zichzelf al jarenlang bewezen in Amerika, Noorwegen en andere landen. Vanuit de overheid subsidies verstrekken aan samenwerkingsverbanden om swpbs op de scholen te gaan invoeren is een prachtig middel om echt te investeren in verbetering van het onderwijs en vermindering van de handelingsverlegenheid van schoolteams in het omgaan met leerlingen met moeilijk gedrag.