Passend onderwijs

Reactie

Naam Koninklijke Auris (M M.Y. van Wolferen)
Plaats Goes
Datum 13 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Achtergrond Master of Education Ecologische pedagogiek, Master SEN educatieve zorgsystemen, SVIB, AB, taal-praakproblematiek.
Functie AB REC 2
Geschetst worden prachtige uitgangspunten, maar helaas niet uitvoerbaar als er honderden miljoenen aan het onderwijs onttrokken worden, alsmede de expertise. Gepredikt wordt om te kunnen gaan met verschillen, maar in het versterkken van LGF is dat nooit gebeurd: ieder kind ontving eenzelfde budget voor eenzelfde aantal jaren. Voor de een waren deze middelen ontoereikend; voor de ander veel te veel. Als jaarlijks aan de scholen zou zijn uitbetaald op basis van overlegde, onderbouwde en door ouders goedgekeurde rekeningen, dan was het nooit zo uit de hand gelopen. Voor ons ABers is het vaak frustrerend te zien dat gelden, hoe geoormerkt ook, verdwijnen in de algemene middelen.
De scholen worden verplicht passend onderwijs te leveren. Terecht. Het is echter niet mogelijk zonder coaching en monitoring door een deskundige op het gebied van de speciale (onderwijs) behoeften van een kind, te komen tot afgestemde zorg vanuit alle bij de ontwikkeling van een kind betrokkenen, waaronder het kind zelf en de ouders. Zowel leerkrachten als ouders zijn in het algemeen zeer goed in staat over en kind mee te denken en te praten, maar zijn ernstig aangewezen op ondersteuning door een deskundige, iemand die het proces begeleidt en
de betrokkenen handelingsgericht ondersteunt. Een ABer heeft de tijd, kennis en mogelijkheden de dialoog met een kind aan te gaan en te ontdekken waar kansen liggen. Een leerkracht heeft met een grote hoeveelheid kinderen te maken, vaak in een combinatiegroep en daarmee de handen vol aan het leraarschap; het aanleren van een grote hoeveelheid kennis en vaardigheden. De kennis en know how zich hierbij bewuster te richten op een grote diversiteit aan leerstijlen en behoeften wordt steeds groter, maar zonder de hulp van een derde die meekijkt binnen het onderwijsproces is dit vrijwel een onbegonnen zaak.
Voordat alle kennis en kunde die in de afgelopen jaren is opgebouwd met de grond gelijk wordt gemaakt, zou beter eerst gekeken kunnen worden in kansen om de kennis en kunde van een groot aantal experts beter en efficiënter in te gaan zetten. De expertisecentra zijn hier al volop mee bezig; nu de overheid nog.