Passend onderwijs
Reactie
Naam | e.l. zomer |
---|---|
Plaats | hilversum |
Datum | 8 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geachte mevrouw Van Bijsterveldt, geachte meneer Verhagen,
Graag reageer ik op uw internetconsultatie Passend Onderwijs. Uiteraard deel ik uw uitgangspunten en gehoopte effecten zoals op uw website geformuleerd; echter, ik ben van mening dat u de doelstellingen met de voorgestelde maatregelen niet zult halen danwel juist tegenwerkt. Hieronder licht ik dit puntsgewijs kort toe en uitgebreider in de bijlage:
v Nadere analyse toont aan: binnen PO geen stijging zorgleerlingen, wel vooral VSO cluster 4 (en 3). Waarom hele stelsel aanpassen?
v Effectiviteit investeringen kennen: Eens. Maar waarom hele stelsel aanpassen? Gaat tegen advies eigen bureau in! Verbeteringen binnen huidige systematiek realiseerbaar.
v Aantal zorgleerlingen en etiketjes groeit. Wat is daar mis mee? Kans om individuele talenten te helpen ontwikkelen. Het etiket van dit regeringsplan: zorgleerlingen zijn het niet waard om (meer) in te investeren – en een joint-strike-fighter wel!?
v Eigenlijk is het toch een bezuinigingsmaatregel. Met als lange termijneffect hogere kosten omdat leerlingen buiten maatschappelijke boot vallen. En op korte termijn veel leed bij leerlingen (grotere klassen, minder aandacht), leerkrachten (extra zorgtaken voor grotere klassen), specialisten (baanverlies).
Stel uzelf een nieuwe en uitdagende opgave: werk aan nieuw stelsel. Paradigma van industriële standaardisatie voldoet niet meer. Ga werken aan nieuw systeem voor alle leerlingen, diversiteit, life long learning, e-learning, samenwerking met bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen. Dan kan Nederland echt een kenniseconomie worden.
Vier de diversiteit. Hoogbegaafd, laagbegaafd, creatief begaafd, cognitief begaafd. Creëer bewuste burgers. Stimuleer initatief. Geef ieder de kans naar zijn mogelijkheden bij te dragen aan de maatschappij. Maximaliseer menselijke waardigheid. Dat moet u als christelijke ministers toch aanspreken?
Trek uw plan in. Focus op korte termijn op de oplossingen binnen het huidig systeem en werk ondertussen aan een modern onderwijsstelsel.
Ik wens u veel wijsheid.
Elise Zomer
Moeder van een kind op cluster 3-onderwijs en een kind op Leonardo-onderwijs
Voorzitter Medezeggenschapraad Mozarthof, Hilversum (Cluster 3 School SO+VSO)