Passend onderwijs
Reactie
Naam | Doezijn (KE van Slegtenhorst) |
---|---|
Plaats | Houten |
Datum | 26 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben ouder van een dochter met downsyndroom in het regulier onderwijs, actief binnen de Coalitie voor Inclusie en bestuurslid van de VIM.
De wet moet op verschillende punten verbeterd worden. Ik noem de belangrijkste en geef concrete adviezen:
Volgens het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft elk kind recht op inclusief onderwijs. Dit betekent niet dat al het onderwijs inclusief moet zijn. Dit betekent wel dat inclusief onderwijs voor ieder die dat wil, beschikbaar moet zijn.
De opdracht om Passend onderwijs te realiseren gaat samen met het geld naar de samenwerkingsverbanden.
Maak het ontwikkelen van voldoende aanbod van inclusief onderwijs onderdeel van de opdracht aan de samenwerkingsverbanden. Stimuleer en ondersteun de initiatieven die er op dit gebied zijn en nog komen, met stimulans in het budget en ruime regelgeving. Bijvoorbeeld zoals in Italië al 20 jaar gebeurd, waar inclusief onderwijs de norm is: In een klas met leerlingen met een (verstandelijke) beperking zitten bij wet minder leerlingen, dan in een gemiddelde klas. Of in relatie met het VO: schaf de diploma-eis niet af, maar pas de diversiteit van te behalen diploma's en certificaten aan, aan de diversiteit van de leerlingen.
Zet de inspectie niet (alleen) in om uitvoering van wetten te controleren, maar gebruik het netwerk en de deskundigheid ook om het onderwijs te laten accelereren. Dus geen controle achteraf, maar advies vooruit.
Meet de kwaliteit van onderwijs en de kwaliteit van een school niet af aan de CITO prestaties. Een hoge eindscore zegt immers niets over de toegevoegde waarde van de school, als het instroomniveau van de leerlingen ook al bovengemiddeld was.
Maak het kwaliteitsprofiel breder door ook te kijken naar de mate waarin een school op de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen presteert, en de mate waarin school en leerlingen betekenis hebben voor de gemeenschap en werken aan goed burgerschap. Gebruik hiervoor bestaande meetinstrumenten, als de index voor inclusie.
Op www.vnverdragwaarmaken.nl vindt u het rapport Het VN-verdrag bepaalt: Alle kinderen hebben recht op inclusief onderwijs.