Passend onderwijs

Reactie

Naam School met de Bijbel de Rank (mevrouw E Bos-Twigt)
Plaats Moordrecht
Datum 11 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn naam is Elze Bos, ik werk als intern begeleider op een dorpsschool in Moordrecht en ben, naast de leerkrachten,verantwoordelijk voor de zorg van de leerlingen op onze school.
Doordat de laatste jaren steeds meer bekend is geworden over allerlei hiaten die in de ontwikkeling van kinderen kunnen voorkomen, is het logisch dat ook het aantal diagnoses is toegenomen.
Als school ben je erg blij, met de extra hulp die je bijvoorbeeld via een rugzak, in de klas kunt krijgen. We hebben een bijzondere taak in het basisonderwijs: we geven les op een manier die zoveel mogelijk aansluit bij het niveau van het kind, en toch zit dat kind niet alleen in de klas maar bijvoorbeeld met 24 anderen.
Daarnaast zit op de basisschool alles: van LWOO (soms zelfs PRO) tot gymnasium in één en dezelfde klas.
Dat alleen is al een uitdaging voo de meeste leerkrachten. Het zoveel mogelijk aansluiten bij de behoeftes van het kind is een tweede uitdaging.
Om daarnaast van de leerkjrachten te verlangen, dat ze in een groep van 24/ 25 een kind zodanig begeleiden, zonder de expertise die een kind met bijvoorbeeld PDD NOS broodnodig heeft, is onmogelijk.
Er gaat heel belangrijke expertise verloren op de manier zoals nu het wetsvoorstel er ligt. En dat vind ik jammer.
Ik heb het kind voor ogen, die hopeloos vastloopt op school, waarvoor we alles uit de kast trekken en gelukkig nu nog een LGF aan kunnen vragen(wat een hele klus is!!!), zodat er een ambulant begeleider kan komen die de kennis van onze leerkrachten vergroot. Neemt u dit alstublieft niet van ons af!!