Passend onderwijs
Reactie
Naam | Montessorischool l'Ambiente (M. Arentsen) |
---|---|
Plaats | Deventer |
Datum | 13 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Er wordt gesproken over het stigmatiseren van leerlingen doordat er tegenwoordig meer labels worden geplakt mbt gedrag en ontwikkeling van kinderen. Dat komt gewoon door het feit dat er tegenwoordig veel meer bekend is over dit soort problemen, juist doordat docenten (nu al) zo goed zijn toegerust met kennis en vaardigheden op dit vlak. In de praktijk zie ik terug dat kinderen zich vaak juist beter voelen wanneer blijkt dat er iets bijzonders met hen aan de hand is waardoor hun schoolprestaties of sociale contacten niet naar wens verlopen. Daarvoor vonden zij zichzelf raar of dom en nu is er een logische verklaring voor, waaruit blijkt dat zij hier zelf direct niets aan kunnen doen. Ik heb kinderen na een diagnose zien opbloeien en hun zelfvertrouwen weer zien groeien. Vooral als er vervolgens goed wordt aangesloten met een bijzondere aanpak en extra aandacht/zorg, waardoor hun problemen verminderen of hun prestaties verbeteren.
Wanneer er onvoldoende aandacht en geld voor deze kinderen is, kost dat de maatschappij uiteindelijk veel meer geld. Het ontwikkelen van problematisch gedrag voor de maatschappij en het voortijdig stoppen met school zijn enkele van de vele problemen die kunnen ontstaan door deze bezuinigingen. Dan zijn de problemen en financiele consequenties nog vele, vele malen groter dan nu het geval is!