Passend onderwijs

Reactie

Naam Prinses Wilhelminaschool voor ZMLK (Psychodiagnostisch medewerker M. Verlinden)
Plaats Utrecht
Datum 8 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Algemeen:
Voor een ingrijpende stelselwijziging zoals Passend Onderwijs is voldoende financiering essentieel. Passend Onderwijs kan niet op een verantwoorde wijze worden ingevoerd wanneer tegelijkertijd bezuinigd wordt.

Verantwoord invoeren houdt ook in dat er voldoende tijd wordt genomen om het stelsel in te voeren en te toetsen. Invoering op 1 augustus 2012 is hierdoor niet haalbaar.

Mensen uit het veld meenemen in het proces naar stelselwijziging is essentieel want dit zijn de mensen met verstand van onderwijszaken.

Steunpunten Autisme:
Een gevolg van de bezuiniging is dat de Recs worden opgeheven en daarmee ook expertise zoals de Steunpunten Autisme.
Kanttekening: deze Steunpunten worden onafhankelijk van de rugzakgelden gefinancierd
De deskundigheid van het Steunpunt Autisme heeft voor mijn school voor ZMLK veel betekend zowel op het gebied van consultatie als scholing. Het traject van aanvragen van een consultatie tot het adviesgesprek verloopt snel en efficiënt. Ondanks het feit dat er al veel kennis en kunde binnen de school is, is deze expertise hard nodig gebleken.
Om verlies van expertise, scholing en gelden te voorkomen, is het wenselijk de Steunpunten Autisme in de toekomst aan de regionale samenwerkingsverbanden te koppelen.

M. Verlinden, psychodiagnostisch medewerker op een school voor ZMLK.