Passend onderwijs

Reactie

Naam M.SEN W van Welbergen
Plaats Noordwijk
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als klassen groter worden en er minder leerlingen thuis moeten blijven zitten, dan investeren in onderwijs en niet bezuinigen!! Dat zou mijn tip en verandering zijn in het wetsvoorstel.
Kwaliteit kan altijd beter! Ook binnen het onderwijs. Geen problemen mee. Het basisonderwijs is al heel kundig, maar grotere klassen met steeds meer zorgleerlingen is geen optie voor de leerkracht. Door verdwijnen van AB/ers verdwijnt een groot stuk kennis, Steunpunten Autisme worden nog steeds dagelijks aangeroepen voor hulp zowel door leerkrachten PO als SO ( hoezo kennis is inmiddels al genoeg verspreid:)En laten we ophouden te doen alsof kinderen bij de zegeltjes van een grote supermarkt een indicatie kunnen halen! Misschien zijn de kennis en de instrumenten om te onderzoeken verbetererd door studie en investering!!!!
Binnen het SO, waar ik werkzaam ben als Intern Begeleider, maak ik ook mee dat het soms zo moeilijk is om kinderen binnen boord te houden als al je mogelijkheden zijn uitgeput. Daar is extra personeel voor nodig, kleinere groepjes waar deze kinderen betere begeleiding kunnen krijgen, want kleinere klassen is extra tijd voor deze leerlingen. Waar het mogelijk is om je kennis voor dit type leerlingen beter in te zetten met begeleiding van orthopedagogen. En extra scholing om nog meer te weten te komen over deze bijzondere stoornissen/ Sommige leerlingen blijven dit van je vragen. De minister vind dat deze leerlingen op school moeten blijven. Ik zie nergens hoe de minister daar een oplossing voor heeft als ze deze voorwaarden voor goed en kwalitatief verantwoord onderwijs op het SO en ook voor de basisscholen gaat weghalen. Ik begrijp de zorgen van de ouders daarnaast ook heel goed. Er wordt over hun gesproken en niet met hun. Deze mensen hebben de kennis over hun kind, zij weten als geen ander wat hun kind nodig heeft. Passend onderwijs, graag voor elk kind, nee tegen de bezuiningen, ja voor kwaliteit.