Passend onderwijs

Reactie

Naam kentalis terwindt (J van den heuvel)
Plaats groesbeek
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
intern begeleider op een school voor kinderen met taalspraakstoornissen.
Uitgangspunten passend onderwijs:
-Docenten zijn goed toegerust om om te gaan met verschillen.
Goed toegerust: wat betekent dit.
Hoe groot kunnen de verschillen zijn. Hoe gaan de opleidingen zich hierop voorbereiden.
Mijn voorstel zou zijn om eerst af te stemmen met cluster scholen en sbo, waar docenten aan moeten voldoen om passend onderwijs te kunne bieden en dit vervolgens te vertalen naar de opleidingen.

-Zo goed mogelijk onderwijs wilt u bieden.
Wat wil dit zeggen, zo goed mogelijk. En met welke beperkingen moeten leerlingen met taalspraakstoornissen zich zien te redden als hun goed toegeruste leerkracht niet kan afstemmen op zijn beperkingen en mogelijkheden. Als je de leerkracht niet begrijpt en niet bij kan houden in tempo, taalgebruik, figuurlijk taalgebruik, onderwerpen buiten het hier en nu, je de verbale input niet kunt onthouden. je de leerstrategieën niet begrijpt. Je het leertempo niet bij kan houden. Je niet weet hoe je om hulp kunt vragen, je niet snel kunt reageren op vragen, je binnen al die prikkels niet weet waar het om gaat. Je de samenhang verliest en daarmee de motivatie. Hoe moet je de omgeving nu duidelijk maken dat je het niet meer trekt.
Mijn voorstel is hier om de expertise binnen cluster 2 te koesteren en dit onderwijs te fasciliteren gezien de preventieve waarde.

Tot slot:
-Ik kan heel goed begrijpen dat onderzoek heeft uitgewezen dat cluster 2 scholen een preventieve waarde hebben en vervolgproblematiek voorkomen (Roeters 2008). Dit kind moeten we niet met het badwater weggooien

Bijlage