Passend onderwijs

Reactie

Naam H. de Jong
Plaats Haarlem
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als voormalig ambulant begeleider en huidig extra ondersteuner binnen het speciaal onderwijs wil ik reageren op het voorstel.
Mijn ervaring is dat het voor 50 % van de leerkrachten geen probleem is een kind met extra en afwijkende ondersteuningbehoeftes te onderwijzen en een goede plek in de groep te geven. Voor de andere 50 % is het echter moeilijk tot heel erg moeilijk om een plek in hun groep te creeeren voor een kind met een beperking. Dit kunnen zowel jonge als oudere en ervaren leerkrachten zijn. Het heeft te maken met angst, vooroordelen, gebrek aan kennis, draaglast/draagkracht en andere persoonlijke eigenschappen.
Als je bij deze leerkrachten "speciale" kinderen plaatst creeer je grote problemen voor zowel de leerkracht, de groep en het 'speciale" kind.
Mijn suggestie is vooral niet te bezuinigen op de ondersteuning van ambulant begeleiders met hun specifieke expertise. Laat hen wel zo praktische en vraaggericht werken als mogelijk en maak de bureaucratische rompslomp zo klein mogelijk. Als de leerkrachten zich voldoende ondersteund voelen is hun draagkracht en onderwijskracht veel groter.
Houdt daarnaast s.v.p. de mogelijkheid open voor speciaal onderwijs voor kinderen die zich daar veel prettiger voelen. Sommige kinderen willen het liefst tussen de gewone kinderen naar school, maar er zijn ook kinderen die zich pas ontplooien in de veilige omgeving van het speciaal onderwijs waar de eisen die gesteld worden op allerlei vlak afgestemd zijn op de "speciale" kinderen.
Geef het huidige systeem s.v.p. voldoende tijd om de omschakeling op een goede manier vorm te geven. Dit kan enkele jaren duren, maak niet kapot wat er is, voordat het nieuwe systeem goed op poten staat.