Passend onderwijs

Reactie

Naam M Hartman
Plaats Drouwen
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben ouder van een 16 jarige zoon met PDD-NOS en dyslexie. Dankzij de inzet van een rugzakje kon hij deelnemen aan het reguliere basisonderwijs en het VMBO. Dit jaar doet hij zijn eindexamen en gaat hij naar het MBO. In mijn ervaringsjaren merk ik dat de gemiddelde leerkracht/docent weinig verstand heeft van de leerproblemen van mijn zoon. Zij kunnen echter ook niet van elke problematiek verstand hebben of krijgen. Het is een illusie dat docenten van alles verstand moeten hebben. Daarvoor zijn leer en gedragsproblemen te divers. Daarnaast zou het wellicht handig zijn om scholen te verplichten goed verantwoording af te dragen over de rugzakgelden. Het is mij op beide scholen niet gelukt om inzicht te krijgen in hoe uren en gelden besteed worden. Ook nu bij de informatie op diverse MBO scholen krijg ik te horen op de ene school dat hij met een rugzakje een uur per week extra begeleiding heeft, op de andere school dat dat 15 minuten per week is!
Daarnaast is de samenwerking met ouders essentieel! Zij zijn vaak deskundig in het begeleiden van hun kind. Maak daar gebruik van!
Verder zou het wellicht een idee zijn om net zoals met gewone indivcatie gebruik te gaan maken van klassen. Het sterker de beperking is, hoe meer hulp en begeleiding daartegenover kunnen staan.
Naast het zijn van een ervaringsdeskundige als ouder, ben ik ook consulent bij MEE en begeleid ouders.