Passend onderwijs
Reactie
Naam | cbs De Eendragt (Mevr. J.K. van Putten) |
---|---|
Plaats | Zevenhuizen |
Datum | 21 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben werkzaam in het regulier basisonderwijs als intern begeleider. De afgelopen jaren heb ik vele rugzakleerlingen begeleid. Op onze school zijn dat leerlingen, die op andere scholen naar het speciaal onderwijs gaan. Met andere woorden: leerlingen die duidelijk een andere onderwijsbehoefte hebben i.v.m hun handicap. De bekostiging van een leerkracht of onderwijsassistent, die extra begeleiding geeft is noodzakelijk gebleken. Ook de kennis van de ambulant begeleider van cluster 2, 3 of 4. Het zou verschrikkelijk zijn wanneer de kennis van de AB'ers van de cluster 2, 3 en 4 scholen zou verdwijnen. Deze bereikten nu echt de basisschool. Er dreigt ontslag voor velen. Bij WSNS zijn ook PAB'ers werkzaam met een duidelijk andere kennis. Zonder de AB'er en zonder de extra formatie zouden wij deze leerlingen niet meer een plek kunnen bieden. Dat zou veel invloed hebben op hun sociale situatie in het dorp. Dat moeten we niet willen. Laat de ouders voor een rugzak kunnen kiezen en geef basisscholen de financiën om iedere leerling een passend onderwijsaanbod te geven.
Veel geld wordt nu besteed aan zorgcommissies die de onderwijskundige rapporten lezen. Voor een aanvraag bij een REC moet je ongeveer driemaal een rapport invullen en insturen. Deze adviescommissies kosten veel geld en leveren nauwelijks besparingen op. Laat er één zorgloket komen met duidelijke lijnen. Wanneer dit bij WSNS moet komen, zal daar meer tijd voor nodig zijn om dit goed te organiseren. Het geld moet op de werkplekken, dus in de scholen komen.
Met vriendelijke groet,
Corry van Putten