Passend onderwijs
Reactie
Naam | REC Oost Nederland, cluster 4. (ambtelijk secretaris CVI cluster 4. H. M. Tijs) |
---|---|
Plaats | Deventer |
Datum | 14 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn naam is Hennie Tijs en sinds de invoering van de onafhankelijke indicatiestelling werkzaam als ambtelijk secretaris cluster 4
Mijn stelling is: Passend (speciaal) onderwijs en zorg vereist een goede (sturende) overgangsperiode van minimaal 5 jaar (in een kaderwetgeving) en een andere keuze betreffende 300 miljoen die nu op de plank ligt.
In Nederland is een bureaucratisch woud van regels ontstaan. Voor zowel de ouders als de betrokkenen in het onderwijs en zorg is dit op zijn zachtst gezegd voor verbetering vatbaar.
Dit zal dus anders moeten. Meteen vanaf het begin moeten de ouders een centrale positie krijgen bij deze zoektocht naar het toekennen van de speciale zorg voor hun kind. Dit geeft duidelijkheid, komt het kind ten goede en voorkomt tijdrovende en frustrerende zoektochten en bezwaarroutes. Ook zal meteen vanaf het begin het onderwijs in samenspraak met de zorg(verplichte regierol gemeenten) helder moeten aangeven hoe het onderwijs passend gemaakt wordt, tussendoor wordt geëvalueerd en bijgesteld.
Ieder samenwerkingsverband staat nu voor de volgende onmogelijke opgave dit in een korte tijd met minder geld te regelen:
• Beheersing van het eigen zorgbudget.
• Voor iedere zorgleerling binnen het samenwerkings-verband een passende zorgzwaarte indiceren en vervolgens een onderwijsplek garanderen.
• Positie van de individuele ouder waarborgen: ( o.a. door trajectbegeleiding van ouders bij toekenning van speciale onderwijszorg, bij bezwaarroutes en rechtsgang.
• Heldere afstemming met de diverse scholen voor speciaal onderwijs.
• De belangrijke regierol van de gemeentes stevig in de steigers zetten voor een helder en effectieve samenwerking (effectieve aansluiting op het speciaal onderwijs organiseren, inrichting ZATs, effectieve afstemming ZAT-CJG (-JCO) organiseren, afspraken met onderwijs en zorgpartners borgen)
Dit alles vraagt veel meer tijd en geld. Ik pleit voor een injectie van 300 miljoen voor een implementatieperiode van 5 jaar zodat het begrip 1 plan 1 kind, een begrip dat al 25 jaar oud is, daadwerkelijk kans van slagen heeft.