Passend onderwijs

Reactie

Naam TNO (dr. FG Öry)
Plaats Leiden
Datum 6 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Vier suggesties:
1) Maak de schoolcultuur eerst geschikt met een preventieve aanpak via gedeelde waarden, zoals "wees respectvol", "neem je verantwoordelijkheid" en "zorg dat jezelf en anderen veilig zijn op school". Dit is voldoende voor 80% van alle leerlingen. Zet voor 15% specifieke acties op. Dit kan met gerichte "on-the-job" training van leerkrachten door pedagogen hoe zij om kunnen gaan met leerlingen met autisme, Asperger en oppositioneel opstandig gedrag, maar ook met de check-in, check out procedure waarbij kinderen 's ochtends ontvangen worden door een door hen gekozen volwassene en de hele dag, op afstand, worden begeleid. Voor 5% van de leerlingen is dit nog onvoldoende, zij hebben ondersteuning van de Jeugdzorg en Jeugd GGZ nodig. Haal Jeugdzorg en Jeugd GGZ binnen de schoolmuren om leerkrachten ter plekke vaardigheden bij te brengen, haal ouders op tijd erbij.
2) Als de overheid leerkarchten verder wil opleiden, zorg dan voor betaalde vervanging, anders raakt iedereen burnout.
3) Maak het onderwijs aantrekkelijker met creatieve middelen, zet meer ICT in, versterk zelfstandigheid.
4) Zet de principes van Integraal Toezicht scherp door en hervorm de Onderwijsinspectie. Laat de Onderwijsinspectie doen wat de overheid wil: check de felxibiliteit van leerkrachten, veilighdie op school, welbevinden van leerlingen én leerkrachten en laat ze alsjeblieft niet alleen maar als een soort strenge bureaucraten uitsluitend letten op leerresultaten.
Kinderarts, ontwikkelaar, onderzoeker voor interventies in het onderwijs.

Bijlage