Passend onderwijs

Reactie

Naam mevrouw M.D. van Beek-Blees
Plaats Zwaag
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als ouders van een zoon met een ernstige beperking op spraak/taalgebied maken wij ons ernstige zorgen om het wetsvoorstel zoals dat nu door het kabinet wordt voorgesteld.
Een leerkracht in het reguliere onderwijs kan nooit de begeleiding en ondersteuning bieden die een ambulant begeleider biedt. Voorkom dat het regulier onderwijs geen beroep meer kan doen op de expertise die binnen de Cluster 2 instellingen aanwezig is. Wij denken dat een leerkracht in het reguliere onderwijs nooit in staat zal zijn deze gespecialiseerde vorm van onderwijs te geven. Daarom is het heel belangrijk dat het Cluster 2 onderwijs behouden blijft. Het verschil in onderwijsbehoefte tussen een normaal kind en een kind met een ernstige taal/spraakstoornis is enorm en de ambulant begeleiders kunnen de kloof die daartussen bestaat overbruggen. Deze vorm van begeleiding is ons inziens essentieel voor het voorkomen van problemen op latere leeftijd. Kinderen die zich op jonge leeftijd erkend en begrepen voelen zullen de maatschappij op latere leeftijd veel minder tot last zijn. Juist de ambulant begeleider zorgt voor een helder en inzichtelijke manier van aanpassing van het regulier onderwijs aan de behoefte van onze zoon, zodat hij zich op een goede manier kan ontwikkelen. Wij betwijfelen of het regulier onderwijs de extra zorg die nodig is echt gaat inkopen of het eerst zelf gaat proberen te verzorgen, zonder de expertise die daarvoor nodig is. Zorg ervoor dat scholen verplicht worden expertise in te kopen. Wie gaat er straks voor zorgen dat onze zoon het soort onderwijs krijgt dat hij nodig heeft en waar hij recht op heeft?