Passend onderwijs
Reactie
Naam | J.B. Luijendijk |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 21 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Beste minister Bijsterveld,
Graag wil ik als ouder van een kind met ADHD en PDD-nos reageren op het wetsvoorstel. Wij zijn ontzettend geschrokken van de plannen die jullie willen doorvoeren i.v.m. passend onderwijs en de enorme bezuinigingen die daar nog eens overheen komen.
We begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar waarom worden kinderen die het al moeilijk hebben daarvan nog eens extra de dupe. Hebben jullie wel in de gaten wat voor gevolgen dit op langere termijn zal hebben. Deze kinderen zullen in het reguliere onderwijs vastlopen en dat betekent dat ze niet in het arbeidsproces terecht komen. Ze zullen afhankelijk worden van een uitkering en misschien zelfs in de criminaliteit belanden.
Deze kinderen zijn gebaat bij passend onderwijs, waar ze op hun manier, met hun mogelijkheden een weg leren vinden om met hun beperking om te gaan. In het reguliere onderwijs, met klassen van 30 leerlingen gaat dat niet lukken. Zeker niet als de rugzakken er ook nog eens af gaan, zodat een school geen extra budget meer heeft om ze te begeleiden.
Onze oproep is daarom, denk nog eens goed na voordat jullie deze plannen doorzetten. Bedenk hoe je kinderen met een beperking op kunt vangen binnen het reguliere onderwijs en maak daar goede plannen voor. Deze kinderen hebben juist extra ondersteuning nodig wat hun handicap/beperking betreft en daardoor zullen ze hun plekje in de maatschappij kunnen vinden.
Daarbij zien wij, als ouders, ook dat een speciaal kind in veel opzichten eigenlijk niet meetelt. De medicatie die hij nodig heeft moeten wij zelf bekostigen. Voor alles wat hij nodig heeft moeten wij al vechten en nu dit weer.
Daarom een dringend verzoek, laat, als dit echt nodig blijkt te zijn, het heel langzaam in gevoerd worden. Zodat de kennis die er in het speciaal onderwijs is doorgegeven kan worden aan het reguliere onderwijs. De kennis die ze daar hebben is zeker nodig om deze kinderen op een goede manier te onderwijzen en te sturen.
Met vriendelijke groet,
Jannie Luijendijk
Zwolle