Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis (drs. N. Verbeek)
Plaats Groningen
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben gedragskundige binnen de residentiele zorg aan jongeren met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden / slechthorendheid. Mijns inziens moet er in het voorstel een onderscheid gemaakt worden tussen jongeren die wel en niet binnen het regulier onderwijs bediend kunnen worden. Mijns inziens moeten leerkrachten in het regulier voldoende capabel gemaakt worden om kinderen met lees- en spellingsproblemen en gedragsproblemen te begeleiden. Voor kinderen met spraak- en taalproblemen en / of hoorproblemen is specialistische hulp nodig. Zij integreren niet binnen de scholen, worden gepest en leerkrachten hebben geen kennis van de stimulering van taal. Daarbij is er onvoldoende tijd (in een grote klas) om kinderen met spraak- en taalproblemen / slechthorendheid continue invidueel of in kleine groepjes te begeleiden en taal op maat te bieden. Materialen moeten aangepast, leerkrachten moeten gebaren gebruiken, er moeten tolken ingezet (net zo duur en bovendien totaal ongeschikt voor het interacteren tussen kinderen). Kortom: voor deze groep kinderen zal de beslissing van de minister funest zijn!

De afgelopen jaren is bewezen dat leerkrachten in het regulier onderwijs niet in staat zijn om kinderen vanuit het cluster 2 onderwijs voldoende begeleiding te bieden. Dit is ook helemaal niet raar als je ziet wat er voor specifieke aandacht en begeleiding en materialen geboden moet worden!

Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt ook dat cluster 2 scholen bij uitstek de kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte van onze kinderen goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.