Passend onderwijs

Reactie

Naam O.C. De Twijn (ambulant begeleider cluster 3 J.E. Timmerman)
Plaats Zwolle
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
als a.b.'er cluster 3 kom ik in veel groepen. Lkr. zijn vaak wel bereid om extra begeleiding en ondersteuning te geven aan kinderen die dat nodig hebben. Het ontbreekt hen vaak aan tijd en soms aan kennis en vaardigheden om het te organiseren. daarnaast zijn m.i. lkr. vaak gericht op de groep en door de verlengde en extra instructie komen ze er niet aan toe om te observeren. Daardoor ontgaan hen signalen die de kinderen uitzenden. Dit komt m.i. ook doordat veel groepen nog steeds veel te groot zijn. Mijn advies : geld voor kleinere klassen, assistentie tijdens (in ieder geval) de uren dat de hoofdvakken (lezen,rek.taa) aan bod komen, begeleiding van buitenaf (a.b.) voor het geven van adviezen en d.m.v. modelling m.b.t. de specifieke ondersteuning die kinderen soms nodig hebben. Voor de hoofdvakken, maar ook bijv. voor de deelname aan gym e.d. Onderzoek naar de effecten van het organiseren van onderwijs dat gegeven wordt aan niveaugroepen i.p.v. groepering op leeftijd. l